Uw gedacht zeggen over uw concurrent oppassen!
Een producent van stofzuigers zonder zak (hierna: X-Zonder) stelde vast dat een concurrent met stofzuigers mét zak (hierna: Y-Met) zijn producten verkocht met het energielabel A. Ten onrechte, aldus X-zonder, want de testen voor het energielabel moesten uitgevoerd worden met een lege zak.
X-Zonder stapte daarop naar de Europese Rechtbank van Eerste Aanleg om de
testprocedure aan te vechten. Dat gebeurde in 2015. Naar aanleiding van die
procedure verspreidde de producent ook nog een
Een journalist met bijkomende vragen kreeg achteraf een
De journalist verwerkte de informatie die hij van X-Zonder gekregen had in zijn artikel, waarop Y-Met zich de volgende morgen in zijn koffie verslikte. Y-Met startte een rechtszaak, maar kreeg daarin slechts gedeeltelijk gelijk: X-Zonder werd in 2016 veroordeeld voor denigrerende vergelijkende reclame. Daarop ging X-Zonder in beroep.
In 2018 werd de Europese richtlijn die bepaalt hoe de testen voor het energielabel moeten verlopen, vernietigd, na een klacht van X-Zonder. Het gevolg was dat ook Y-Met geen A-label meer kon voeren..
Is dat reclame?
In de procedure voor het hof van beroep argumenteerde X-Zonder intussen dat zijn
perscommuniqué geen reclame was. Het ging om
Maar het Hof is toch een andere mening toegedaan. Het Wetboek van Economisch
Recht definieert
Het was bovendien
Slechtmaking
De rechter in eerste aanleg had ook besloten dat de persmededeling in combinatie
met de e-mail beschouwd moest worden als slechtmaking. Volgens de rechtspraak is
er slechtmaking wanneer een daad strijdig is met de eerlijke markprakijken. Er
is sprake van
De insinuatie dat de producent van stofzuigers met zak zou 'sjoemelen' met het product om beter te scoren bij de tests, is slechtmaking, zowel voor de rechter in eerste aanleg als voor het Hof van Beroep. X-Zonder mocht niet insinueren dat een concurrent zich bezondigd had aan wettelijke inbreuken, zonder dat die inbreuken in rechte waren vastgesteld.
Het Hof voegt er nog aan toe dat het van geen belang is dat X-Zonder een klacht had ingediend tegen de testprocedure op het moment van de slechtmaking. Ook het argument dat achteraf bekeken de bewering van X-Zonder correct bleek te zijn, betekent niet dat de communicatie daarom geen slechtmaking zou kunnen zijn. Een onderneming mag kritiek formuleren op concurrenten, maar dan nog, moet ze de reputatie van die andere onderneming respecteren.
Zelfs als de concurrent sjoemelt
In dit bijzondere geval was op het ogenblik van de aantijgingen de concurrent niet veroordeeld voor gesjoemel. Achteraf bekeken had X-Zonder wel een punt, maar zelfs dan nog mocht hij niet spreken van gesjoemel of de link leggen met het automerken-schandaal. De producent van zakloze stofzuigers werd ook in beroep veroordeeld voor denigrerende vergelijkende reclame.