Nieuwe formulieren voor gunstig successietarief kmo's in Brussel
Vererving kmo
Voor nalatenschappen die
Dit verlaagd successietarief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vereist onder meer dat de erflater een kmo nalaat. Een kmo in deze context is een onderneming:
met minder dan 250 werknemers
met ofwel een jaaromzet van maximaal 40 miljoen euro ofwel een balanstotaal van maximaal 27 miljoen euro
met een kapitaal dat niet voor 25% of meer in handen is van een grote onderneming
De kmo kan al dan niet de vorm aannemen van een vennootschap.
Voor het behoud van het verlaagd successietarief:
moet de hoofdactiviteit van de onderneming gedurende minstens 5 jaar na het overlijden worden voortgezet in België
moet de tewerkstelling in de onderneming, uitgedrukt in voltijdse eenheden, gedurende de eerste 5 jaar na het overlijden behouden blijven op 75%
mogen activa belegd in de onderneming (kmo uitgebaat door een natuurlijk persoon) of het kapitaal van de vennootschap (kmo uitgebaat door een rechtspersoon) niet dalen door uitkeringen of terugbetalingen in de eerste 5 jaar na het overlijden
Als deze voorwaarden gedurende de 5 jaar na het overlijden niet worden nageleefd, zijn de successierechten verschuldigd tegen het normale tarief.
Vererving familiale vennootschap
Voor de nalatenschappen die
Voor deze gunstregeling moeten er welbepaalde voorwaarden zijn vervuld op de dag van het overlijden, of op het moment van de registratie van de schenkingsakte EN jaar na jaar gedurende 3 jaar na het overlijden of de registratie van de schenkingsakte.
Het doel van deze hervorming:
afstappen van het begrip "kmo": voorrang wordt gegeven aan het begrip "familiale onderneming of vennootschap"
waarborgen van de continuïteit van de ondernemingen
aanmoedigen van bedrijfsleiders om al tijdens hun leven bezig te zijn met hun opvolging en het doorgeven van hun kennis, waarbij er een vrijstelling van schenkingsrechten wordt toegepast
versoepelen van de voorwaarden voor de gunstregeling
De schenking van een familiale onderneming of vennootschap is voortaan vrijgesteld van rechten (ongeacht de graad van verwantschap tussen de schenker en de begiftigde), onder dezelfde voorwaarden.
Welke formulieren en attesten zijn nu aangepast?
Bij overlijdens vóór 1 januari 2017:
Het aanvraagformulier voor het bekomen van het attest inzake tewerkstelling en kapitaal. De erfgenamen of hun tussenpersoon dateren en ondertekenen dit formulier bij aangetekende brief aan Brussel Fiscaliteit. Zij verklaren op hun erewoord dat de verstrekte gegevens en de bijgevoegde stukken juist en volledig zijn.
Het attest inzake tewerkstelling en kapitaal bij een gunstige beslissing van Brussel Fiscaliteit. Brussel Fiscaliteit geeft dit attest af aan de erfopvolgers of hun tussenpersoon binnen maximum 30 werkdagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de aanvraag. Afgifte in 3 originele exemplaren, gedateerd en ondertekend door de directeur-diensthoofd van Brussel Fiscaliteit of zijn afgevaardigde.
De jaarlijkse mededeling inzake tewerkstelling en kapitaal. Deze mededeling vormt het bewijs dat de voorwaarden om te genieten van het verlaagd tarief vervuld zijn gedurende de 5 jaar na het overlijden. Ieder jaar, te rekenen vanaf de datum van het overlijden, door de erfopvolgers in te dienen bij Brussel Fiscaliteit. Uiterlijk op het einde van het kwartaal dat volgt op het kwartaal van de verjaardag van het overlijden.
Het jaarlijks attest inzake tewerkstelling en kapitaal voor de erfopvolgers of hun tussenpersoon van Brussel Fiscaliteit bij een gunstige beslissing. Dit attest volgt binnen de 30 dagen na ontvangst van de aanvraag, in 2 originele exemplaren.
Belangrijkste aanpassingen zijn:
omzetting van de bedragen in Belgische frank naar euro
aanpassing van het postadres van Brussel Fiscaliteit
afstemming van de lay-out van de formulieren op de nieuwe huisstijl van Brussel Fiscaliteit
vervanging van Inspecteur-generaal van de Fiscale dienst van het bestuur door zijn huidig equivalent, de directeur-diensthoofd van Brussel Fiscaliteit met de meeste dienstanciënniteit binnen Brussel Fiscaliteit