Kilometerheffing: wie betaalt wat bij een overtreding?
Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten aan de voorruit van hun vrachtenwagencabine een On Board Unit (OBU) bevestigen. Zo'n OBU registreert op basis van gps-gegevens de gereden kilometers. OBU's zijn te verkrijgen: online via www.satellic.be; en via één van de servicepunten in België (zie: https://www.satellic.be/nl-BE/servicepoints).
Het wegennet waarop de kilometerheffing van toepassing is, is in Vlaanderen en Wallonië beperkt tot de autosnelwegen, ringwegen en enkele gewestwegen. In Brussel is de heffing van toepassing op alle wegen.
De kilometerheffing is een variabel bedrag. In Vlaanderen en Wallonië is het tarief afhankelijk van de gewichtsklasse en de euronorm van het voertuig. In Brussel is de heffing afhankelijk van nog een derde parameter: het type weg (autosnelweg en binnenstedelijke weg). De tarieven (zie www.viapass.be) worden automatisch in functie van de index van de consumptieprijzen geïndexeerd. Vlaanderen kan de tarieven maximaal twee keer per jaar aanpassen via een decreetwijziging.
Houder van het voertuig = belastingschuldige
De houder van het voertuig is de belastingplichtige of belastingschuldige. Dat is in principe de persoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven bij de DIV. Als de houder van het voertuig niet betaalt, kan de bestuurder van het voertuig als hoofdelijk aansprakelijke worden aangesproken. Omdat de houder van het voertuig de belastingschuldige blijft, kan de bestuurder het betaalde bedrag en de eventuele administratieve geldboete dan wel van de houder van het voertuig terugvorderen.
Specifieke verplichtingen voor bestuurders
De bestuurder van het voertuig moet 1° controleren of er een OBU aanwezig is en 2° of die naar behoren werkt. Hij moet 3° ook nakijken of de afgelegde kilometers effectief worden geregistreerd.
Boete bij een overtreding
Vaste poorten op de autosnelwegen controleren met camera's en nummerplaatherkenning of de vrachtwagens die voorbijrijden een werkende OBU hebben. Ook verplaatsbare camera's en mobiele teams voeren constant controles uit op alle Belgische wegen.
Compensaties
Voertuigen tussen 3,5 en 12 ton betalen geen verkeersbelasting meer.
Vers van de pers
De invoering van de kilometerheffing zorgde al voor veel commotie. Satellic is door 97 bedrijven aangeklaagd voor de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De voorzitter heeft in kort geding echter de eis van de transporteurs verworpen om de facturatie en de inning van de kilometerheffing uit te stellen tot een gerechtsexpert de betrouwbaarheid van het systeem zou onderzoeken. De rechter verwierp ook de eis van de transporteurs om de facturatie en de inning van de kilometerheffing te schorsen.