Groene mobiliteit
De wet bestaat uit vijf grote onderdelen. Het eerste onderdeel wil de werkgevers alvast aanzetten tot vergroening van de wagens die zij aan hun personeel aanbieden. Aanzetten is misschien wat zacht uitgedrukt Bedrijfswagens met een CO2-uitstoot hoger dan nul, aangekocht, geleaset of gehuurd vanaf 1 januari 2026 zijn niet langer fiscaal aftrekbaar.
Er geldt dan enkel nog een fiscale aftrek voor koolstofemissievrije
bedrijfswagens. Maar ook die aftrek daalt na verloop van de jaren: een
koolstofemissievrije bedrijfswagen die in 2026 werd aangekocht, is 100%
aftrekbaar. Maar als u in
Voor bedrijfswagens mét CO2-uitstoot die aangekocht werden vóór 2026, geldt een
Bij aankoop van een wagen tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 geldt ook nog
de oude regeling, maar voor die wagens zal voor aanslagjaar 2026 de aftrek nog
maximum 75% bedragen (i.p.v. 100%). Voor aanslagjaar 2027 daalt dat
aftrekpercentage verder naar 50%, en 25% voor aanslagjaar 2028. Vanaf
aanslagjaar 2029 wordt de aftrek naar nul teruggebracht.
Bedrijfsvoertuigen
zonder CO2-uitstoot waren, en blijven, 100% aftrekbaar.
Noteer terloops ook even dat de kostenaftrek van 0,15 euro per kilometer voor
het
Solidariteitsbijdrage
Vandaag betaalt de werkgever een solidariteitsbijdrage op alle voertuigen die hij ter beschikking stelt van de werknemers. Momenteel (2022) bedraagt die bijdrage minstens 28,17 euro per maand, maar verder is die ook afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Voor voertuigen aangekocht, geleaset of gehuurd
Het
Laadinfrastructuur voor elektrische wagens
Om belastingplichtigen aan te zetten om laadpalen te installeren, werd er een belastingvermindering voor particulieren en een verhoogde aftrek voor bedrijven ingevoerd.
investering tussen 1/9/2021 en 31/12/2022: 45 %
investering tussen 1/1/2023 en 31/12/2023: 30 %, en
investering tussen 1/1/2024 en 31/8/2024: 15 %.
De belastingvermindering bedraagt maximum 1.500 euro per laadstation en per belastingplichtige.
Er zijn echter twee belangrijke voorwaarden: Het laadstation moet publiek toegankelijk zijn en de investering moet lineair afgeschreven worden over minimaal 5 jaar.
Koolstofemissievrije vrachtwagen
Een onderneming die een koolstofemissievrije vrachtwagen in nieuwe staat aanschaft, of die tankinfrastructuur voor waterstof of een elektrisch laadstation laat installeren, heeft recht op een verhoogde investeringsaftrek.
Het percentage van de investeringsaftrek is:
35,0%, in 2022 en 2023
29,5 %, in 2024
24,0%, in 2025
18,5%, in 2026, en
13,5%, in 2027.
Om deze maatregel budgettair te compenseren, verliezen de transportondernemingen
een deel van hun vrijstelling van
Mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget bestaat al sinds 2019, maar wordt nog steeds maar beperkt gebruikt. Kort samengevat laat de maatregel toe dat werknemers mits hun werkgever akkoord gaat hun bedrijfswagen kunnen omwisselen voor een jaarlijks budget dat gebruikt kan worden voor mobiliteitsuitgaven. Het mobiliteitsbudget kan in eerste instantie gebruikt worden voor de aankoop van een andere, meer milieuvriendelijke bedrijfswagen (zgn. pijler 1). In tweede instantie kan het budget gebruikt worden voor het inzetten van duurzame vervoermiddelen (pijler 2). De bestedingen in pijler 2 zijn vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen en belastingen. Blijft er na deze 2 pijlers nog budget over, dan kan het saldo in cash uitbetaald worden.
Vanaf
Bovendien moet het bedrag van het mobiliteitsbudget zich binnen een bepaalde