De salariswagen en de btw in 2022
Als u uw werknemers een bedrijfswagen ter beschikking stelt waarmee ze ook
privéverplaatsingen mogen doen, dan spreken we in de inkomstenbelastingen van
een voordeel van alle aard, dat als loon wordt belast.
Hoeveel er privé met
de wagen gereden wordt, is van geen belang.
Maar ook inzake btw heeft zon
salariswagen consequenties, en daar is het wél van belang om te weten hoeveel
kilometers er privé, en hoeveel er beroepsmatig gereden worden.
Bij privéverplaatsingen denkt u wellicht meteen, en terecht, aan winkelen,
familiebezoek, vakantie
En
Maar vaak wordt vergeten dat de
fiscus het
Btw-aftrek
Als een voertuig gekocht wordt als een handelsgoed, dan is de btw voor diegene die dat voertuig kocht, uiteraard aftrekbaar. Wordt het voertuig achteraf toch niet verkocht, maar wordt het privé gebruikt door de handelaar, dan moet die de afgetrokken btw herzien en terugbetalen. Wordt het voertuig gekocht om het in te zetten voor de activiteiten, dan is de btw weer 100% aftrekbaar. Denken we maar aan de bestelwagens waarmee u uw handelswaar levert.
Gebruikt u het voertuig deels ook voor privédoeleinden, dan moet de btw-aftrek
daaraan aangepast worden. Voor personenwagens, die zowel voor personen- als voor
goederenvervoer geschikt zijn, geldt als het ware een
Verhouding privé- versus beroepsgebruik bepalen
Hoe bepaal je het aftrekpercentage? Daarvoor zijn er 3 methodes.
Methode 1: u houdt een dagelijkse rittenadministratie bij.
Methode 2 of semi-forfaitaire methode: u berekent het beroepsgebruik met de formule: % privégebruik = ((afstand woon-werk x 2 x 200 + 6.000) / totale afstand) x 100..Het percentage beroepsgebruik is dan gelijk aan 100 % - het percentage privégebruik.
Methode 3 of forfaitaire methode: het beroepsgebruik wordt forfaitair vastgesteld op 35 %.
De methodes 1 en 2 mag u
De forfaitaire methode mag u echter
niet combineren met andere methodes. Als u kiest voor die methode, moet u die
bovendien gedurende
En toen kwam Covid-19
Door Covid-19 en het verplicht of sterk aanbevolen telewerk daalde het aantal beroeps- en privékilometers. Ondernemers die voor hun wagenpark de semi-forfaitaire methode gebruikten, waren daardoor in het nadeel: bij die berekeningsmethode wordt het privégebruik (waaronder het woon-werkverkeer) forfaitair geschat : het feit dat het personeelslid in 2020 en 2021 veel meer thuis werkte dan op kantoor, had geen impact op het aftrekpercentage.
Daarom besliste de minister van Financiën dat wie de semi-forfaitaire
berekeningsmethode (methode 2) gebruikte, gedurende de kalenderjaren 2020 en
2021 de
Einde van de pandemie
Maar nu de werknemers weer meer en meer opduiken op de werkvloer is de
semi-forfaitaire methode wellicht weer meer relevant dan de forfaitaire aftrek
van 35%. Daarom besliste de belastingadministratie eind maart dat
belastingplichtigen die gebruik maakten van de tolerantie, terug mogen
Dat is niet helemaal volgens het boekje, want in principe was u verplicht om de
forfaitaire methode gedurende ten minste vier kalenderjaren te gebruiken. Met
een circulaire bevestigt de administratie nu duidelijk dat u mág overschakelen;
u móet niet overschakelen. Dus best even de rekenmachine bovenhalen vooraleer u
gebruik maakt van deze nieuwe tolerantie.