De digitale algemene vergadering van uw vennootschap
Een algemene vergadering (AV) op afstand kon vroeger ook al maar dan moesten de statuten dat toelaten. Een wet van 20 december 2020 heeft die hindernis weggenomen: de beslissing om een AG fysisch of digitaal te laten doorgaan ligt volledig bij het bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan moet in de oproeping tot de algemene vergadering een heldere en nauwkeurige beschrijving maken van de procedures met betrekking tot de deelname op afstand. Het doel daarvan is uiteraard te vermijden dat aandeelhouders door technisch vereisten niet kunnen deelnemen.
De nieuwe regeling geldt voor alle vennootschapsvormen (BV, NV, CV). Ook voor VZW's en iVZWs.
Voor genoteerde vennootschappen verandert er niets, net als voor vennootschappen die werden opgericht vóór 1 mei 2019 én die hun statuten (nog) niet aanpasten. Daar kan een algemene vergadering op afstand dus enkel als de statuten dat voorzien.
Hoe digitaal?
Er zijn slechts 2 eisen voor de geldigheid van de tool die u gebruikt voor de algemene vergadering op afstand.
De
De
Omdat dit voor sommige vennootschappen op korte termijn misschien moeilijk haalbaar is, is voorzien in een
Dat moet wel duidelijk gemeld en gemotiveerd worden en de aandeelhouder die toch actief wil tussenkomen, moet de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan een fysische bijeenkomst.
Toch altijd een beetje fysisch
Elke algemene vergadering, ook die op afstand, heeft toch altijd een fysisch aspect.
De leden van het bureau moeten altijd fysisch deelnemen aan de vergadering. En ook als op de vergadering een authentieke akte moet geregeld worden (bijvoorbeeld een inbreng), dan moeten de betrokken personen fysisch aanwezig zijn.