Activeerde u al uw eBox?
My e-box is een beveiligde interface waarmee u documenten van overheidsinstellingen kan ontvangen, inzien en beheren. Het is dus in eerste instantie een digitale brievenbus. Het is wel één-richtingsverkeer: u kan er zelf (momenteel) nog geen documenten mee verzenden.
Die documenten kunnen afkomstig zijn van tal van overheidsinstellingen en organisaties.
Een greep uit het aanbod:
FOD Financiën;
FOD Justitie;
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening;
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;
Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie;
SIGeDIS;
FAMIFED; ...
Zitten momenteel ook al op my e-box: het OCMW van Antwerpen, enkele gemeenten en zelfs een gerechtsdeurwaarder.
Welke documenten?
De documenten in my e-box zijn in principe documenten die voor u persoonlijk bestemd zijn, zoals documenten uit uw persoonlijke dossier bij een overheidsinstelling, toelichting bij wijzigingen in dat dossier, beslissingen over aanvragen, ... Ook attesten of andere aanvragen die u deed kunnen via my e-box ter beschikking gesteld worden.
Zodra je je hebt geregistreerd, kunnen uw documenten terechtkomen in uw my e-box-account. U moet zelf kiezen of u my e-box als communicatiekanaal wilt gebruiken. Als u daarvoor kiest dan moet u in uw profiel ook het email-adres invullen waarop u notificaties kan ontvangen. Op die manier wordt u verwittigd telkens een document in uw account verschijnt.
Opgepast: die documenten blijven niet eeuwig in uw e-box zitten. Naargelang de aard van het document blijven ze er 1 maand tot 3 jaar beschikbaar. Als een document verwijderd gaat worden, en u heeft het nog niet geopend, dan krijgt u daar een melding van op het email-adres in uw profiel.
Veiligheid
Elke Belgische burger heeft een eigen persoonlijk e-box. Enkel u kan dus inloggen op uw account. Daartoe wordt gebruik gemaakt van het vertrouwde CSAM-platform. Daar kan u terecht met de klassieke digitale sleutels zoals uw eID-kaart. Ook met de Itsme-app kan u inloggen.
Voor de notificaties is het verleidelijk om een email-adres te gebruiken dat u dagelijks raadpleegt zoals uw professioneel email-adres. Bent u werknemer, dan moet u er rekening mee houden dat privégebruik van professionele email-adressen niet altijd toegestaan is en in het algemeen ook afgeraden wordt omwille van de confidentialiteit van de berichten.
En waar?
Je e-box kan je in eerste instantie vinden op https://myebox.be/nl. Daar kan u dan de myebox-interface activeren.
Maar uw ebox is ook raadpleegbaar via andere interfaces waaronder doccle, trusto en bpost. Gebruikt u al een dergelijke interface dan kan u wellicht volstaan met de activatie van uw ebox in die interface. U kan dan documenten van overheidsorganisaties en van privé-ondernemingen (zoals bijvoorbeeld facturen of afschriften) op één platform raadplegen.